Blog
Inspirerende verhalen
Daar gaan we weer!
Veel mensen hoor je in de organisatie verzuchten van daar gaan we weer of hoe vaak hebben we dit al niet geprobeerd. Het lukt toch niet. Dit gevoel bij veranderingen is het recept voor een burn-out. Machteloosheid en daardoor afhaken. Of strijd, maar op de verkeerde...
Een goed voornemen voor 2019 behoeftes en emoties (h)erkennen
Behoeftes en emoties (h)erkennen van jezelf en anderen zou een goed voornemen voor 2019 kunnen zijn. Als ik terugkijk op 2018 dan kwam ik in mijn werk toch weer te veel frustratie, ergernis, irritatie en onbegrip tegen. Zo zonde omdat het anders kan en moet. Ik heb...
Hoe stop je de vergaderziekte?
Dat het aantal vergaderuren en de frequentie zijn gestegen beseft iedereen. Toch schrik je dat we jaren geleden ongeveer 10 uur per week vergaderden (wat al veel lijkt) en dat we nu op 23 uur per week blijken te zitten hetgeen blijkt uit recentelijk onderzoek. En het...
Zeg eens wat vaker ‘ik zou het mis kunnen hebben’.
Als je ‘ik zou het mis kunnen hebben’ vaker durft te zeggen worden verschillen van inzicht minder persoonlijk en minder groot. Belangrijker nog, het helpt je zelf meer open te staan voor nieuwe ideeën. In de 21ste eeuw hebben we mensen nodig die creatief zijn en...
Standaardiseren en toch wendbaar blijven.
Na 100 jaar waart de geest van Frederick Taylor nog steeds rond. Veel bedrijven werken als een geïntegreerde machine met onderdelen die naadloos op elkaar passen. Om de twee jaar gaan de managers naar de tekentafel en herdefiniëren hoe hun organisatie moet gaan werken...
Hoe krijgt en behoudt u de sterren in de organisatie succesvol?
Hoe belangrijk zijn je sterren? In elk team, elke organisatie is een klein deel verantwoordelijk voor het overgrote deel van het resultaat. De vraag is hoe blij moet je daarmee zijn en wat betekent dat voor de output ervan. Zo zie je vaak dat sterren in een...
Help! Mijn team heeft stress.
Je bent teamleider en je team heeft stress. Hoe zie je dat? Aan de manier waarop je mensen met elkaar omgaan. Je hoeft alleen maar te kijken. Wordt er geroddeld, is er wrevel, misgunnen mensen elkaar het succes, is er onderlinge strijd; ga er dan maar vanuit dat de...
4 tips voor periodiek onderhoud van je medewerkers
Het is toch maf als je realiseert hoe zorgvuldig we zijn op onze tanden, onze auto en zelfs op ons kopieerapparaat. Eén, twee keer per jaar krijgen ze een onderhoudsbeurt. We maken tijd vrij en betalen ervoor. Dat vinden we heel vanzelfsprekend. Je voelt hem al, en...
Je bent waarschijnlijk toch stekeblind voor je eigen omgeving
Keer op keer zie je dat hoe hoger iemand in de hiërarchie stijgt hoe minder oog er is voor zijn of haar omgeving. Dit terwijl het nu juist de essentie is. Je moet je team aanvoelen, luisteren naar wat er leeft. Aandacht hebben voor de tegenpolen in je organisatie en...
Daar staat weer zo’n blaaskaak als nieuwe baas.
Zo hoorde ik laatst een vakman mopperen over zijn nieuwe baas. Dan denk je, wat een gemiste kans. Zo’n jongen zet zichzelf en zijn organisatie meteen op 0-1 achterstand. Hoe kan dat toch? Blijkbaar wordt vergeten dat het succes van een manager ook iets met...
Het Urgentiesyndroom, laat je niet van de wijs brengen
Hoe vaak hoor je in een organisatie niet de kreet ‘Het moet vandaag echt worden opgelost’. Als iemand dat tegen mij zegt ga ik altijd aarzelen of schiet ik in de weerstand. Meestal leidt urgentie ertoe dat iedereen niet meer helder nadenkt, in de stress schiet en dan...
Hij heeft het gedaan
Het gaat fout en vaak is de reactie ‘ja maar hij heeft het gedaan’. We schuiven de verantwoordelijkheid bij het fout gaan graag in andermans schoenen. Niets menselijks is ons vreemd. DE CEO of CFO wordt weggestuurd bij een debacle. Een specialist in de organisatie...
Stop met het ‘één perspectief denken ‘als je de werkelijkheid onder ogen wilt blijven zien
We zijn te veel van het ‘één perspectief denken’ gaan houden. We zien een groeiende, steeds complexer wordende wereld en smachten naar simpele ideeën en simpele oplossingen. En dat is een begrijpelijke gedachte. Toch is het iets waar we echt op tegen...
Stop met die functioneringsgesprekken. Neem vier stappen die wel helpen.
Functioneringsgesprekken? Gauw mee stoppen. Op zijn best is het voer voor ontslagjuristen, maar het brengt je organisatie niet op een hoger plan. Wat je wel wilt is een aanpak waarmee mensen wel alles geven wat ze in zich hebben? Waarmee je met z’n allen op een hoger...
Zijn je beslissingen wel gebaseerd op feiten?
Het recentelijk verschenen boek “Feitenkennis” van Hans Rosling bewijst dat chimpansees beter zijn in het geven van het goede antwoord op feitenvragen dan wij mensen. Van 13 algemene vragen beantwoordt de meerderheid slechts 2 ervan goed. Vaak ook nog hoe...
Ik ben aan het einde van mijn loonschaal. Wat ga jij doen om mij te motiveren?
Op een gegeven moment staat hij dan aan je bureau. Met bovenstaande opmerking. Je gaat het gesprek aan, zo goed als je kan. Maar eerlijk is eerlijk; het wringt toch om begrip op te brengen voor iemand die niet zo gemotiveerd is. En wat te doen met collega’s die zich...
Waarom je medewerkers zou moeten behandelen als je eigen kinderen
Iedere ouder kan het je vertellen. Als het om je kinderen gaat, weet je van nature wat je moet doen. Naar baby’s praat je met een hoge stem. Kleutertjes geef je veiligheid en troost, bij pubers moet je op je tellen passen want ze zien iedere inconsequentie. En trek...
Veel managers zeggen briljante coaches te zijn maar zijn dat niet
Dit is een niet zomaar een veronderstelling maar gebaseerd op degelijk onderzoek. John Whitmore, een expert in executive coaching, vat het begrip coaching goed samen. Hij geeft aan dat het gaat om het ontsluiten van het potentieel van een persoon om zijn eigen...
Periodiek onderhoud van je medewerkers, waarom niet?
We willen allemaal dat de zaken goed blijven draaien. Dus we gaan zorgvuldig om met wat we opgebouwd hebben. Financiën laten we één keer per jaar controleren door de accountant, onze auto’s sturen we één keer per jaar voor de apk naar de garage en het onmisbare...
Staat jouw organisatie goed opgesteld voor de toekomst?
Steeds meer bedrijven vragen zich af heb ik nog wel de juiste koers in deze onzekere tijden? De aanvallen op mijn organisatie komen steeds meer vanuit een onverwachte hoek. Bedrijven moeten wendbaar zijn om snel en doeltreffend te reageren. Dan blijkt het traditionele...
Waarom je bovenstroom, onderstroom en resultaat niet los van elkaar kunt zien?
Je moet strategie met mindset en resultaat verbinden. Iedere organisatie heeft een bovenstroom en een onderstroom. De bovenstroom is het groepsdoel en het taakdoel. Die zijn expliciet. Dit is het verhaal dat managers vertellen in termen van plannen, structuren,...
Leergierigheid is het nieuwe succes voor ondernemerschap
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de meest gevraagde vaardigheden drie jaar geleden nog niet op de lijsten voorkwam. Dat wat je weet wordt dan ook steeds minder relevant. Het gaat meer en meer om het vermogen de juiste vragen te stellen en leren in te spelen op de...
9 matches die succes of falen van talenten bepalen
Het is een oude wijsheid; mensen worden aangenomen om wat ze kunnen en worden ontslagen om wie ze zijn. Binnenhalen en behouden van talent wordt steeds belangrijker maar ook moeilijker nu er krapte op de arbeidsmarkt is. Werd tot voor kort vooral geworven op kennis en...
Het oude machtsdenken gaat het verliezen van de nieuwe kracht
In de 20steeeuw kwam macht van boven naar beneden tot stand. Inmiddels is het precies andersom voor de mensen onder de 30. Hier komt het nieuwe krachtdenken van onder naar boven tot stand. Omdat Nederland een vergrijsde samenleving is vormen de mensen onder de 30 nog...
Managers zijn te veel bezig met het veranderen van beleid en niet genoeg met het veranderen van de mindset
Volgens een onderzoek van BCG heeft 85% van de bedrijven het afgelopen decennium een transformatie ondernomen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna 75% van die transformaties de bedrijfsprestaties niet verbeteren, niet voor de korte termijn niet voor de lange...
Ik word gek van de prestatiecultuur, maar wat dan als ik toch wil groeien?
Omdat de omgeving steeds concurrerender, complexer en volatieler wordt worden organisaties gedwongen steeds sneller veranderingen door te voeren. In veel gevallen leidt dat in de top tot de gedachte een meer prestatiegerichte cultuur in te richten. Maar met die keuze...
Er is niets efficiënt aan innovatie
Naarmate de ontwrichtende krachten van nieuwe technologie het tempo van de verandering versnelt, wordt het steeds noodzakelijker om te communiceren en samen te werken. In onze wereld is innovatie een teaminspanning. Steve Jobs wordt vaak gezien als een eenzame...
Wacht niet langer. Zorg dat je incompetent wordt
Dan pas heb je kans om succesvol te zijn Als je naar de vacatures kijkt zie je het nog steeds boordevol met gewenste competenties staan. Als je er goed naar kijkt zie je dat die competenties iets zeggen over je successen uit het verleden, maar welke garanties bieden...
Stop met out of the box denken! Het gaat om verbeelding.
In onze zoektocht naar afwijkende visies, nieuwe type werkvormen of nieuwe verdienmodellen hebben de goeroes het over out of the box denken. Wat we zoeken moet innovatief en oorspronkelijk zijn. Maar ze verwarren innovatie met oorspronkelijkheid. Innovatie is op zijn...
Echte problemen zijn niet oplosbaar met best practices maar hoe dan wel?
Je ziet in steeds meer organisaties dat de complexiteit van de problemen toeneemt. Toch vervalt men steeds in ‘best practice’oplossingen. Men is verbaasd als later blijkt dat de resultaten er toch niet door verbeteren of de oplossing meer en nieuwe problemen...
Terug van de hei, maar waarom is niemand blij?
Management teams trekken zich tegenwoordig niet meer op de traditionele manier terug op de hei. Ze doen het nu samen met McKinsey, PWC of BCG. Ze maken hun toekomstplannen met deze rekenmeesters. Dat gebeurt op inspirerende plekken inclusief teambuilding faciliteiten....
Start met vragen naar ideeën en verbeterpunten voor je organisatie in het aanvangsgesprek en wacht niet tot het exitgesprek
Hoe langer je wacht met het openlijk vragen naar verbeteringen en ideeën hoe moelijker het wordt om een open en eerlijke relatie op te bouwen. Nieuwe med