Volgens een onderzoek van BCG heeft 85% van de bedrijven het afgelopen decennium een ​​transformatie ondernomen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna 75% van die transformaties de bedrijfsprestaties niet verbeteren, niet voor de korte termijn niet voor de lange termijn. Dus waarom is transformatie zo moeilijk te bereiken?

De meest fundamentele verklaring krijgt de minste aandacht. Wat doen jouw plannen met jouw mensen? Wat gebeurt daar onderhuids? We weten dat bijna alle mensen in het zicht van verandering angst en onzekerheid ervaren. Het houdt hen gevangen in een gedrag dat soms dwars tegen alle rationaliteit en logica ingaat. Meestal worden deze eerlijke maar genegeerde emoties afgedaan als verzet of weerstand. Bottom line, hier ontspoort zelfs de beste strategie.

Niettemin besteden de meeste organisaties veel meer aandacht aan hun strategie en de uitvoering dan aan wat hun mensen voelen bij en denken van die nieuwe strategie. Dit gaat over hun mindset.

Verschillende factoren houden de mindset van mensen op zijn plaats. De meest basale is dat veel overtuigingen vroeg in ons leven diep wortelen. Het worden onze reflexen, onze scripts. We zoeken bevestiging en zijn steeds op zoek naar bewijs daarvoor. We bagatelliseren wat niet past. Want we zijn ontworpen om onze eigen veiligheid voorop te stellen en te veel risico’s te vermijden. Het kost ons veel meer moeite ons kritisch denkvermogen in te zetten om nieuwe mogelijkheden te bedenken.

Ondertussen is het verantwoordelijke management druk met de strategie. Ze zien dat het niet gaat zoals gedacht waardoor ze in alle oprechtheid nog meer tijd, middelen en energie in stoppen. Ze gaan nog meer activiteiten tegelijkertijd ondernemen, terwijl ze worstelen met het doorzetten van de echte nieuwe initiatieven. Vaak ligt hier een diepe overtuigingen onder. ‘Alles wat we doen is even belangrijk’, ‘Meer is altijd beter’ en ‘Het moet perfect zijn of we doen het niet. ” Als we niet zo hard rennen als we kunnen en aandacht besteden aan ieder detail, valt alles uit elkaar”. Kortom, harder werken als oplossing.

Onze les is; een geweldige strategie blijft fundamenteel voor transformatie. Maar een succesvolle uitvoering vereist het zichtbaar maken van het effect van de transformatie op de mensen en daar voortdurend aandacht aan geven. In plaats van hun angsten, zorgen en onzekerheid weg te zetten en vertalen als weerstand.

Wil je meer weten over succesvolle strategie in je organisatie neem dan contact met ons op of leer er meer over op onze website onder andere bij de Strategie Vertaler. Of volg ons via LinkedInof FacebookpaginaTEAM21C.