Steeds meer bedrijven vragen zich af heb ik nog wel de juiste koers in deze onzekere tijden? De aanvallen op mijn organisatie komen steeds meer vanuit een onverwachte hoek. Bedrijven moeten wendbaar zijn om snel en doeltreffend te reageren. Dan blijkt het traditionele machtsdenken vaak een belemmering te zijn. De vraag is dan moeten we de bestaande verbeteren of moet het roer naar een nieuw soort machtsdenken. Iets wat ik zelf liever krachtdenken noem. Er zijn vier aspecten die je als een beslissingsboom kunt gebruiken om te checken of het wel of niet haalbaar is over te stappen naar het nieuwe machtsdenken. De kans dat die beslissing dichterbij komt wordt steeds groter omdat de gevestigde orde in het oude denken steeds meer terrein verliest.

Zo maar een voorbeeld.

Brewdog, een Schotse startup, bracht een omwenteling teweeg binnen de bedrijfstak. De oprichters combineerde hun vertelvaardigheden en hun anarchistische marketing met een bezetenheid om het beste, meest ambachtelijke en sterkste bier in de markt te zetten. Om dit succes te realiseren heeft BrewDog een heel andere manier gevonden om de eerste groei te realiseren. Ze werden vroege pioniers in crowdfunding en maakten 24.000 klanten mede-eigenaar. Equity punks genoemd. Je krijgt een uitnodiging voor de meest onderhoudende jaarvergadering. In 2015 alleen al gaven 16.000 klanten/mede eigenaren er aan gehoor. Het is een enorm feest waar iedereen zijn zegje kan doen naast praten over en drinken van het heerlijkste bier. Van rebel naar een vrij grote speler in de gevestigde orde. Ook in Nederland kennen we vandaag de dag al bijna 1.000 aandeelhouders.

WEBSITE BREWDOG  30 JULI 2018 DANKZIJ 997 GEWELDIGE NEDERLANDSE EQUITY PUNKS LATEN WE EEN NIEUWE WIND DOOR DE BIERWERELD WAAIEN. WWW.BREWDOG.COM

Of kijk op internet en zie hoe Lego transformeerde door het nieuwe machtsdenken te omarmen. Onder andere met de introductie van AFOL wat staat voor Adult Fan of Lego. En The Lego Movie in 2014. In 2015 was Lego Mattel in positie voorbijgestreefd

Terug naar de beslissingsboom met de vier aspecten van machtsdenken.

Strategie

Heb je je klanten nodig voor een beter resultaat? Hebben de klanten jou nodig?

Bij de eerste vraag moet je stil staan bij de vraag of de klanteninbreng geen meerwaarde voor je strategie zou opleveren die niet van binnenuit tot stand zou zijn gekomen. Is het antwoord nee dan past het oude machtsdenken is het antwoord ja moet je naar het nieuwe denken kijken

Legitimiteit

Heb je voldoende legitimiteit onder de klanten? Zo nee dan loop je risico dat je genegeerd wordt of prooi wordt van de allied breweries van deze wereld en steeds meer terrein zal verliezen. Zo ja, dan is het voorbeeld van Brewdog een koers!

Controle

Ben je bereid om de klanten een zekere macht te geven op jouw voorwaarden? Zo ja ben je bereid mindere, onverwachte of andere resultaten te accepteren? Dat betekent niet dat een organisatie anarchie moet omhelzen, maar wel dat je de betrokkenheid van je community blijvend serieus moet nemen. Zo nee, hou dan vast aan het bestaande

Commitment

Ben je bereid en in staat om de betrokkenheid van de klanten vast te houden? Maar al te vaak zie je dat het nieuwe machtsdenken tijdelijk wordt omarmd omdat het moest om vervolgens weer in het oude patroon te vervallen. Dus denk goed na of het ja of nee is.

Hoe meer het antwoord neigt naar ja is het overstappen naar het nieuwe machtsdenken uiteindelijk essentieel om te overleven in de 21steeeuw.  Als ik zelf kijk naar bedrijven dan valt mij op hoe vaak ik aanvoel dat stappen in de richting van het nieuwe machtsdenken eigenlijk nodig zijn. Vraag het je eens af voor je eigen organisatie!

Heb je hulp nodig om stappen te zetten naar het nieuwe machtsdenken of zoals ik liever zeg krachtdenken neem dan gerust contact met ons op.

Nieuwsgierig geworden naar meer informatieve blogs met daarbij ook oplossingsrichtingen? Volg ons dan via Facebook of LinkedIn.

Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van het boek New Power van Jeremy Heimans en Henry Timms. Een echte aanrader en sinds kort ook in het Nederlands verkrijgbaar.