Management teams trekken zich tegenwoordig niet meer op de traditionele manier terug op de hei. Ze doen het nu samen met McKinsey, PWC of BCG. Ze maken hun toekomstplannen met deze rekenmeesters. Dat gebeurt op inspirerende plekken inclusief teambuilding faciliteiten. Na een paar dagen komt het hele team empowered terug. Vol met inspiratie, mooie ervaringen en nieuwe idee├źn die oprecht graag gedeeld worden met de medewerkers.

Het podium wordt beklommen. De zaal is vol gesommeerd. Er volgt een flitsende PowerPoint met veel Engels jargon en krachtige taal. Het management staat op de barricaden. De boodschap is; we hebben veel energie. Kijk, daar gaan we naar toe en dat gaan we zo doen. Prachtig toch!

En dan valt een kogel in de zandbak.

Iedereen denkt er het zijne van. De teneur is, waarom is mij niks gevraagd? Want ik weet wat onze klanten hiervan vinden. Want ik weet dat onze processen dit niet aankunnen. Want ik weet dat onze mensen dit niet kunnen. En allemaal denken ze, als je het niet nodig vindt om het aan mij te vragen, dan zoek je het maar uit.

Mensen voeren de strategie uit, die moet je mee hebben. Op het moment dat je een andere strategie formuleert, dan impliceert per definitie verandering. Dat kan zijn in verantwoordelijkheden, in structuur, in competenties. Maar er ontstaat een nieuwe werkelijkheid en dat gaat meestal gepaard met weerstand. Dat moet je snappen. Veel bedrijven hebben dit niet op orde. De meeste organisaties hebben de onderliggende mechanismes niet op orde.

Is dit nou zo moeilijk? Het lijkt wel een Cruijffiaanse wijsheid; je krijgt alleen betrokken mensen als je ze betrekt.

Wil je meer weten hoe je mensen betrekt bij je strategie? Neem dan contact met ons op of lees er meer over op deze website onder andere bij deStrategie Vertaler. Je kunt ons volgen op LinkedInof FacebookTEAM21C.