In onze zoektocht naar afwijkende visies, nieuwe type werkvormen of nieuwe verdienmodellen hebben de goeroes het over out of the box denken. Wat we zoeken moet innovatief en oorspronkelijk zijn.

Maar ze verwarren innovatie met oorspronkelijkheid. Innovatie is op zijn best een nieuwe combinatie. Dat is geen oorspronkelijkheid. Citaten als ‘thinking out of the box’ zijn daarom totaal misplaatst. Je houdt de box als draaipunt, je zit erin of je bent eruit, en je blijft een Kopfdenker. Dat schiet niet op.

Je moet je überhaupt afvragen of mensen in organisaties in staat zijn om oorspronkelijk te denken. Want oorspronkelijkheid ontstaat uit de versmelting van afwijkende perspectieven. Daar heb je evenzo verschillende professionals voor nodig met hun evenzo verschillende achtergronden en verschillende perspectieven. Die moeten met elkaar aan tafel. Leer mij zo’n organisatie kennen waar deze variatie onder één dak leeft en met elkaar praat.

Wat dan wel? Ik vind een antwoord bij de filosofen. Filosofie als het vermogen om de werkelijkheid opnieuw te definiëren. Dat vraagt verbeelding. Vrij van oordelen, in dialoog, afgaan op hoofd en buik. Dat brengt je werkelijk verder.

Verbeelding ligt aan de basis van iedere echte vernieuwing. Verbeelding is belangrijker dan kennis. Want kennis is beperkt tot wat we kennen en begrijpen. Terwijl verbeelding de gehele wereld omvat. Zonder verbeelding geen creativiteit. Zonder verbeelding geen schepping.

Is dit softe praat? Dit citaat was van Albert Einstein. Vraag het ook maar eens aan Leonardo da Vinci, Henry Ford, Steve Jobs, Napoleon, Walt Disney, Steven Covey, Pieter Klaas Jagersma, John Dewey, George Berhard Shaw, Hella Haasse, Benjamin Disraeli, Johan Cruijff, Herman Wittockx.

Ons advies, stop met die box en ga verbeelden.

Wil je meer weten hoe je om kunt gaan met verbeelding in je organisatie? Neem dan contact met ons op of lees er meer over op onze website onder andere bij de Strategie Vertaler. Je kunt ons volgen op LinkedInof FacebookTEAM21C.