Functioneringsgesprekken? Gauw mee stoppen. Op zijn best is het voer voor ontslagjuristen, maar het brengt je organisatie niet op een hoger plan. Wat je wel wilt is een aanpak waarmee mensen wel alles geven wat ze in zich hebben? Waarmee je met z’n allen op een hoger plan komt.

Laten we de zaken eens omdraaien. Vanuit de medewerker gezien zie ik vier basisbeginselen die ze echt helpen de slag omhoog te maken.

  1. Als er nu iets gebeurt dan wil ik nu een reactie.

Als trainer en ouder kan ik je dat zo vertellen. Pak het momentum, want op dit moment zit de vraag in je lijf. Dan leer je. Soms is er geen tijd en moet je handelen. Dan kan je prima achteraf bespreken hoe iets is gegaan. Voor piloten en artsen is het heel normaal om doorlopend met elkaar te overleggen hoe de prestaties verbeterd kunnen worden. Door steeds kleine verbeterstapjes te zetten blijft er beweging. Als ik beweeg gaat mijn organisatie bewegen. De belangrijkste aanjager van wendbaarheid komt van binnenuit de mensen.

  1. Ik hou van werken zolang het werk is waarvan ik hou.

Laat mij de dingen doen waar ik goed in ben dan ga ik vliegen. Ik krijg bakken energie omdat ik kan doen wie ik ben. Logisch dat werk dan geen werk meer is en de tijd voorbij vliegt. Dan heb ik mijn doel voor ogen en kom ik er, linksom of rechtsom.

  1. Geef me jouw betrokkenheid, tijd en energie.

Vertel me niet eenmalig wat ik moet doen, maar laat mij zelf ervaren en aangeven wat nodig is om de slag omhoog te maken. Dat kan ik alleen in een permanente dialoog met mijn collega’s, peers, klanten, patiënten, leidinggevenden. Dit doen we samen.

  1. Ik leer van mijn fouten, laat me groeien van mijn successen.

Dat is een dingetje dat niet zo past in onze cultuur. Nu hoef ik niet de arbeider van de week te zijn, maar het helpt wel als gezien wordt dat ik stappen heb gezet, grenzen heb verlegd die ons allemaal ten goede zijn gekomen en ons dichter bij ons doel heeft gebracht. Succes maakt mij rijker.

Dit is geen blij ei verhaal. Als je als leidinggevende je medewerkers helpt bij de vier bovenstaande stappen dan bouw je aan het DNA van je organisatie op een manier waardoor we met zijn allen een betere prestatie kunnen leveren. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Ik zou zeggen; gewoon beginnen, ga het doen.