Als je medewerkers doen wat hen gezegd wordt, moet je je dan geen zorgen maken?

Immers de vraag is staan ze achter wat ze doen of doen ze het omdat het moet. Belangrijker nog, wordt er zo wel zichtbaar wat ze denken. Maar al te vaak denken ze betere manieren te weten hoe het werk gedaan kan worden.

Het onzichtbare van wat een medewerker voelt, denkt, weet komt niet tevoorschijn als daarvoor geen vertrouwen is. Vaak wordt er geen ruimte geboden voor het zelf verantwoordelijk zijn voor resultaten en het werken op een manier die het team het beste past. Dit wordt vaak de ‘onderstroom’ genoemd.

Vaak zijn instructies regels, zo vastgezet dat er geen ruimte meer is het anders te doen. Alles wordt op één manier gemeten en beoordeeld en dat wordt ook wel de ‘bovenstroomse’ manier genoemd. Leidinggevenden die dit in stand houden missen 70% van het veranderingspotentieel van hun medewerkers zo laat recent onderzoek zien. En dit is een potentieel dat je niet missen kunt wil je succesvol zijn als bedrijf.

“Waarom binnen je comfortzone blijven als daarbuiten veel meer te beleven valt?”

Stel vaker de vraag aan je team: Kan het anders? Zijn er ideeën hoe het slimmer kan? Hoe zouden jullie het doen? Het lijkt te eenvoudig voor woorden maar stel die vraag ook echt regelmatig en durf die ruimte te geven. Het vergroot het vertrouwen enorm en het plezier in het werk neemt toe.

Wil je meer weten en zelfs hoe je die vragen niet meer hoeft te stellen omdat ze het uit zichzelf doen neem dan contact met ons op.