Hoe langer je wacht met het openlijk vragen naar verbeteringen en ideeën hoe moelijker het wordt om een open en eerlijke relatie op te bouwen.
Nieuwe medewerkers wordt vooral geleerd hoe ze zich het snelst kunnen aanpassen aan de cultuur van de organisatie. Veelal gebeurt dit toch passief en gaan nieuwe medewerkers zich gedragen zoals het hier gewoon is. Al snel bekijk je ook alles door ‘de bril’ van het bedrijf. Toch is dit jammer omdat de frisse kennis en opmerkzaamheid zo snel verloren gaan. Voor je het weet heb je nog maar een fractie van het potentieel van de nieuwe medewerkers en leren de bestaande medewerkers niets nieuws.
Zelf vraag ik als ik actief ben in een organisatie snel om feedback, want ik ben vooral nieuwsgierig naar opbouwende kritiek en verbeteringsideeën. Ik vraag dat meestal anoniem. Vervolgens neem ik deze letterlijk over en stuur ze integraal terug naar de feedbackgever met de vraag om hierover in gesprek te komen.
Bij deze actie vallen twee dingen op. Er komt bijna altijd een reactie in de trant van ‘wat goed dat je open staat voor verbetering’. Daarnaast dat door deze oprechte oproep het vertrouwen in je groeit en men veel opener naar je gaat reageren. Dit levert heel veel op.
Een goede relatie opbouwen lukt veel beter als de deur nog wagenwijd openstaat. Voor je het weet is de deur dicht en zie hem dan maar weer eens op een kier te krijgen.
Wil je meer weten hoe je ideeën en verbeteringen kunt mobiliseren neem dan contact met ons op of leer er meer over op onze website onder andere bij de Resultaten Versneller.
Of volg ons via LinkedIn of Facebookpagina TEAM21C.
Bron: Grant, Adam – ‘Het kan ook anders’ Hoe non-conformisten de wereld veranderen. Amsterdam, A.W.Bruna uitgevers, 2018.