Communicatie 

Communicatie gaat over het delen van gedachten, vragen, ideeën en oplossingen. Het gaat hierbij nu veel meer om interactie. Vanwege het toenemend aantal manieren is het veel gemakkelijker en tegelijkertijd moeilijker om te communiceren. Technologie heeft ons meer handige manieren geboden om te communiceren, maar soms kunnen de verschillende manieren overweldigend zijn. Bovendien ontvang je een veelvoud van de informatie die je aan kan. Zelf verstuur je maar een fractie van wat je ontvangt. Je moet de informatie dan ook goed weten te filteren. Zonder effectieve communicatie is er geen manier om iets gedaan te krijgen, daarom is dit een essentiële vaardigheid in de 21e eeuw.

Samenwerken

Samenwerking gaat over samenwerken om een ​​doel te bereiken en talent, expertise en slimheid aan het werk te zetten. Net als met communicatie heeft technologie de samenwerking vergemakkelijkt. Techniek brengt samenwerking een stap verder. Het aantal keuzes kan overweldigend zijn en de daadwerkelijke samenwerking kan verloren gaan omdat we te veel aandacht besteden aan de tool die we gebruiken om samen te werken. Naarmate de wereld meer met elkaar verbonden raakt, wordt samenwerking een steeds essentiëlere vaardigheid en daarom een van de 4 belangrijkste vaardigheden voor de 21e eeuw. 

Kritisch denkvermogen

Kritisch denkvermogen is op een nieuwe manier naar problemen kijken en het verbinden van leren over onderwerpen en disciplines. Kritisch denken was al langer een essentiële vaardigheid, al eeuwenlang en in elk beroep. Echter, technologie heeft de vorm van kritisch denken veranderd. Zo heeft de techniek het belang van onthouden bijna doen vervallen en het verlegd naar meer tijd voor complexere denkvaardigheden. Het is echter te gemakkelijk om technologie het denken voor ons te laten doen, of te denken dat dat het geval is. Om te slagen in de 21e eeuw moet je voor complexe vraagstukken blijven nadenken over het resultaat.

Creativiteit

Creativiteit probeert met nieuwe benaderingen dingen voor elkaar te krijgen. De 21ste eeuw is een leuke tijd om creatief te zijn dankzij technologie. Niet alleen zijn de traditionele manieren van creativiteit nog steeds beschikbaar, maar er zijn ook talloze nieuwe mogelijkheden. Het is echter nog steeds aan jou om dingen aan het creatieve proces te toetsen. Dat kan gaan om de introductie van een volgend product of volgende dienst of een manier om je klanten beter te bedienen. Het is aan jou om zowel je eigen denkvermogen als de beschikbare technologie te gebruiken. Die combinatie maakt een creatief proces succesvol.

 

Wil je meer weten hoe je deze vaardigheden slimmer kunt inzetten voor succesvol ondernemen neem dan contact met ons op of leer er meer over op onze website onder andere bij de Resultaten Versneller. Of volg ons via de LinkedIn of Facebookpagina TEAM21C.