Herkent u de situatie van teams waarbij altijd dezelfde mensen binnen een team het woord voeren en de anderen meestal zwijgen? De kwaliteit van de zwijgers of beter gezegd ‘de luisteraars’ is vaak essentieel voor het succes van een team. Maar je moet de luisteraars wel weten te benutten. Meestal worden ze ondergesneeuwd door de extraverten en het hoort er tegenwoordig bij vooral je stem te laten horen. Managers stimuleren dat. Toch zouden ze met meer aandacht voor de zwijgers beter af zijn.

Luisteraars zijn vaak de introverte medewerkers in een organisatie. Ze blijken het lastig te vinden om met ‘instant’ reacties te komen. Ze denken er liever eerst even over na. Daarna bespreken ze hun reacties veel liever een op een in plaats van in een groep.

Het is ook onderzocht. De Amerikaanse introvert deskundige Susan Cain merkt in haar boek “Stil De kracht van introvert zijn in wereld die niet ophoudt met kletsen” op dat deze groep een aantal kwaliteiten heeft die van belang zijn voor het succes van een team.

De luisteraars zijn vaak niet alleen empathisch en gefocust, maar juist ook goede denkers, analisten en ze zijn sterk in het observeren.TEAM21C vindt dat ook niet voor niets een juiste ‘mindset’ van een organisatie een belangrijke voorwaarde is voor een succesvolle realisatie van de strategie en het boeken van goede resultaten.

Kijk gewoon eens vaker naar de luisteraars in uw team, geef ze ruimte en tijd die passen bij de talenten van een introvert persoon en doe er uw voordeel mee. U zult snel merken van welke grote betekenis deze mensen in de organisatie kunnen zijn als er aandacht aan wordt besteed. Doe je dat niet dan loop je kans dat de luisteraar juist passief wordt. Misschien neemt u dan afscheid van zo iemand. Vaak een verkeerde beslissing. Wilt u meer weten hoe u luisteraars effectief kunt inzetten in de organisatie neem dan contact met ons op of leer er meer over op onze website www.team21c.nl onder andere bij ‘mindset navigator’. Of volg ons via de LinkedIn of Facebook pagina TEAM21C.