Op een gegeven moment staat hij dan aan je bureau. Met bovenstaande opmerking. Je gaat het gesprek aan, zo goed als je kan. Maar eerlijk is eerlijk; het wringt toch om begrip op te brengen voor iemand die niet zo gemotiveerd is. En wat te doen met collega’s die zich hieraan ergeren en bij jou hun beklag komen doen. Je hebt de neiging zo’n houding als onwil te zien en waarom zetten ze zich er niet overheen!
Kan je als manager überhaupt nog wat doen om te helpen? Er zijn zoveel organisatorische wegversperringen, bureaucratische rompslomp, taai beleid en de achterblijvende resultaten dat je er bij voorbaat moedeloos van wordt.
Hoewel het makkelijk is om in dit soort mindset te vervallen, is dit soort denken contraproductief en negeert het de onderliggende redenen waarom mensen hun motivatie verliezen voor wat ze doen. Je kunt heel goed je zakelijke doelstellingen bereiken terwijl het leven van werknemers wordt verbeterd.
Als je mensen echt meeneemt en serieus neemt dan leidt dat tot betere resultaten. Ik ben er ook van overtuigd, dat dat gebeurt op het moment dat je medewerkers echt betrokken zijn bij het wel en wee van het bedrijf, bij de prestaties van het bedrijf en dat naar zichzelf terug kunnen vertalen.
Dus hou op met die zielloze corporate lingo. “Wij worden nummer één in de wereld” of “We willen naar 17 miljard omzet”. Dat raakt mensen niet. Ze komen er niet door in beweging.
Op het moment dat je de verbinding wel weet te leggen tussen wat ik als medewerker doe, wat mijn werk is en wat dat oplevert voor de organisatie, dan krijg je een andere medewerker aan de lijn. Ook als klant. En dan komt er een andere accountmanager bij je. En een andere productontwikkelaar die anders in zijn vel zit en eerder genegen zal zijn om jou een top bediening te geven. Dit is mijn overtuiging.
Wil je meer weten hoe je mensen kunt motiveren? Neem dan contact met ons op of lees er meer over op. Je kunt ons volgen op LinkedIn of Facebook TEAM21C.