Blog
Inspirerende verhalen
Daar gaan we weer!
Veel mensen hoor je in de organisatie verzuchten van daar gaan we weer of hoe vaak hebben we dit al niet geprobeerd. Het lukt toch niet. Dit gevoel bij veranderingen is het recept voor een burn-out. Machteloosheid en daardoor afhaken. Of strijd, maar op de verkeerde...
Een goed voornemen voor 2019 behoeftes en emoties (h)erkennen
Behoeftes en emoties (h)erkennen van jezelf en anderen zou een goed voornemen voor 2019 kunnen zijn. Als ik terugkijk op 2018 dan kwam ik in mijn werk toch weer te veel frustratie, ergernis, irritatie en onbegrip tegen. Zo zonde omdat het anders kan en moet. Ik heb...
Hoe stop je de vergaderziekte?
Dat het aantal vergaderuren en de frequentie zijn gestegen beseft iedereen. Toch schrik je dat we jaren geleden ongeveer 10 uur per week vergaderden (wat al veel lijkt) en dat we nu op 23 uur per week blijken te zitten hetgeen blijkt uit recentelijk onderzoek. En het...
Zeg eens wat vaker ‘ik zou het mis kunnen hebben’.
Als je ‘ik zou het mis kunnen hebben’ vaker durft te zeggen worden verschillen van inzicht minder persoonlijk en minder groot. Belangrijker nog, het helpt je zelf meer open te staan voor nieuwe ideeën. In de 21ste eeuw hebben we mensen nodig die creatief zijn en...
Standaardiseren en toch wendbaar blijven.
Na 100 jaar waart de geest van Frederick Taylor nog steeds rond. Veel bedrijven werken als een geïntegreerde machine met onderdelen die naadloos op elkaar passen. Om de twee jaar gaan de managers naar de tekentafel en herdefiniëren hoe hun organisatie moet gaan werken...
Hoe krijgt en behoudt u de sterren in de organisatie succesvol?
Hoe belangrijk zijn je sterren? In elk team, elke organisatie is een klein deel verantwoordelijk voor het overgrote deel van het resultaat. De vraag is hoe blij moet je daarmee zijn en wat betekent dat voor de output ervan. Zo zie je vaak dat sterren in een...
Help! Mijn team heeft stress.
Je bent teamleider en je team heeft stress. Hoe zie je dat? Aan de manier waarop je mensen met elkaar omgaan. Je hoeft alleen maar te kijken. Wordt er geroddeld, is er wrevel, misgunnen mensen elkaar het succes, is er onderlinge strijd; ga er dan maar vanuit dat de...
4 tips voor periodiek onderhoud van je medewerkers
Het is toch maf als je realiseert hoe zorgvuldig we zijn op onze tanden, onze auto en zelfs op ons kopieerapparaat. Eén, twee keer per jaar krijgen ze een onderhoudsbeurt. We maken tijd vrij en betalen ervoor. Dat vinden we heel vanzelfsprekend. Je voelt hem al, en...
Je bent waarschijnlijk toch stekeblind voor je eigen omgeving
Keer op keer zie je dat hoe hoger iemand in de hiërarchie stijgt hoe minder oog er is voor zijn of haar omgeving. Dit terwijl het nu juist de essentie is. Je moet je team aanvoelen, luisteren naar wat er leeft. Aandacht hebben voor de tegenpolen in je organisatie en...
Daar staat weer zo’n blaaskaak als nieuwe baas.
Zo hoorde ik laatst een vakman mopperen over zijn nieuwe baas. Dan denk je, wat een gemiste kans. Zo’n jongen zet zichzelf en zijn organisatie meteen op 0-1 achterstand. Hoe kan dat toch? Blijkbaar wordt vergeten dat het succes van een manager ook iets met...
Het Urgentiesyndroom, laat je niet van de wijs brengen
Hoe vaak hoor je in een organisatie niet de kreet ‘Het moet vandaag echt worden opgelost’. Als iemand dat tegen mij zegt ga ik altijd aarzelen of schiet ik in de weerstand. Meestal leidt urgentie ertoe dat iedereen niet meer helder nadenkt, in de stress schiet en dan...
Hij heeft het gedaan
Het gaat fout en vaak is de reactie ‘ja maar hij heeft het gedaan’. We schuiven de verantwoordelijkheid bij het fout gaan graag in andermans schoenen. Niets menselijks is ons vreemd. DE CEO of CFO wordt weggestuurd bij een debacle. Een specialist in de organisatie...
Stop met het ‘één perspectief denken ‘als je de werkelijkheid onder ogen wilt blijven zien
We zijn te veel van het ‘één perspectief denken’ gaan houden. We zien een groeiende, steeds complexer wordende wereld en smachten naar simpele ideeën en simpele oplossingen. En dat is een begrijpelijke gedachte. Toch is het iets waar we echt op tegen...
Stop met die functioneringsgesprekken. Neem vier stappen die wel helpen.
Functioneringsgesprekken? Gauw mee stoppen. Op zijn best is het voer voor ontslagjuristen, maar het brengt je organisatie niet op een hoger plan. Wat je wel wilt is een aanpak waarmee mensen wel alles geven wat ze in zich hebben? Waarmee je met z’n allen op een hoger...
Zijn je beslissingen wel gebaseerd op feiten?
Het recentelijk verschenen boek “Feitenkennis” van Hans Rosling bewijst dat chimpansees beter zijn in het geven van het goede antwoord op feitenvragen dan wij mensen. Van 13 algemene vragen beantwoordt de meerderheid slechts 2 ervan goed. Vaak ook nog hoe...
Ik ben aan het einde van mijn loonschaal. Wat ga jij doen om mij te motiveren?
Op een gegeven moment staat hij dan aan je bureau. Met bovenstaande opmerking. Je gaat het gesprek aan, zo goed als je kan. Maar eerlijk is eerlijk; het wringt toch om begrip op te brengen voor iemand die niet zo gemotiveerd is. En wat te doen met collega’s die zich...
Waarom je medewerkers zou moeten behandelen als je eigen kinderen
Iedere ouder kan het je vertellen. Als het om je kinderen gaat, weet je van nature wat je moet doen. Naar baby’s praat je met een hoge stem. Kleutertjes geef je veiligheid en troost, bij pubers moet je op je tellen passen want ze zien iedere inconsequentie. En trek...
Veel managers zeggen briljante coaches te zijn maar zijn dat niet
Dit is een niet zomaar een veronderstelling maar gebaseerd op degelijk onderzoek. John Whitmore, een expert in executive coaching, vat het begrip coaching goed samen. Hij geeft aan dat het gaat om het ontsluiten van het potentieel van een persoon om zijn eigen...
Periodiek onderhoud van je medewerkers, waarom niet?
We willen allemaal dat de zaken goed blijven draaien. Dus we gaan zorgvuldig om met wat we opgebouwd hebben. Financiën laten we één keer per jaar controleren door de accountant, onze auto’s sturen we één keer per jaar voor de apk naar de garage en het onmisbare...
Staat jouw organisatie goed opgesteld voor de toekomst?
Steeds meer bedrijven vragen zich af heb ik nog wel de juiste koers in deze onzekere tijden? De aanvallen op mijn organisatie komen steeds meer vanuit een onverwachte hoek. Bedrijven moeten wendbaar zijn om snel en doeltreffend te reageren. Dan blijkt het traditionele...
Waarom je bovenstroom, onderstroom en resultaat niet los van elkaar kunt zien?
Je moet strategie met mindset en resultaat verbinden. Iedere organisatie heeft een bovenstroom en een onderstroom. De bovenstroom is het groepsdoel en het taakdoel. Die zijn expliciet. Dit is het verhaal dat managers vertellen in termen van plannen, structuren,...
Leergierigheid is het nieuwe succes voor ondernemerschap
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de meest gevraagde vaardigheden drie jaar geleden nog niet op de lijsten voorkwam. Dat wat je weet wordt dan ook steeds minder relevant. Het gaat meer en meer om het vermogen de juiste vragen te stellen en leren in te spelen op de...
9 matches die succes of falen van talenten bepalen
Het is een oude wijsheid; mensen worden aangenomen om wat ze kunnen en worden ontslagen om wie ze zijn. Binnenhalen en behouden van talent wordt steeds belangrijker maar ook moeilijker nu er krapte op de arbeidsmarkt is. Werd tot voor kort vooral geworven op kennis en...
Het oude machtsdenken gaat het verliezen van de nieuwe kracht
In de 20steeeuw kwam macht van boven naar beneden tot stand. Inmiddels is het precies andersom voor de mensen onder de 30. Hier komt het nieuwe krachtdenken van onder naar boven tot stand. Omdat Nederland een vergrijsde samenleving is vormen de mensen onder de 30 nog...
Managers zijn te veel bezig met het veranderen van beleid en niet genoeg met het veranderen van de mindset
Volgens een onderzoek van BCG heeft 85% van de bedrijven het afgelopen decennium een transformatie ondernomen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna 75% van die transformaties de bedrijfsprestaties niet verbeteren, niet voor de korte termijn niet voor de lange...
Ik word gek van de prestatiecultuur, maar wat dan als ik toch wil groeien?
Omdat de omgeving steeds concurrerender, complexer en volatieler wordt worden organisaties gedwongen steeds sneller veranderingen door te voeren. In veel gevallen leidt dat in de top tot de gedachte een meer prestatiegerichte cultuur in te richten. Maar met die keuze...
Er is niets efficiënt aan innovatie
Naarmate de ontwrichtende krachten van nieuwe technologie het tempo van de verandering versnelt, wordt het steeds noodzakelijker om te communiceren en samen te werken. In onze wereld is innovatie een teaminspanning. Steve Jobs wordt vaak gezien als een eenzame...
Wacht niet langer. Zorg dat je incompetent wordt
Dan pas heb je kans om succesvol te zijn Als je naar de vacatures kijkt zie je het nog steeds boordevol met gewenste competenties staan. Als je er goed naar kijkt zie je dat die competenties iets zeggen over je successen uit het verleden, maar welke garanties bieden...
Stop met out of the box denken! Het gaat om verbeelding.
In onze zoektocht naar afwijkende visies, nieuwe type werkvormen of nieuwe verdienmodellen hebben de goeroes het over out of the box denken. Wat we zoeken moet innovatief en oorspronkelijk zijn. Maar ze verwarren innovatie met oorspronkelijkheid. Innovatie is op zijn...
Echte problemen zijn niet oplosbaar met best practices maar hoe dan wel?
Je ziet in steeds meer organisaties dat de complexiteit van de problemen toeneemt. Toch vervalt men steeds in ‘best practice’oplossingen. Men is verbaasd als later blijkt dat de resultaten er toch niet door verbeteren of de oplossing meer en nieuwe problemen...
Terug van de hei, maar waarom is niemand blij?
Management teams trekken zich tegenwoordig niet meer op de traditionele manier terug op de hei. Ze doen het nu samen met McKinsey, PWC of BCG. Ze maken hun toekomstplannen met deze rekenmeesters. Dat gebeurt op inspirerende plekken inclusief teambuilding faciliteiten....
Start met vragen naar ideeën en verbeterpunten voor je organisatie in het aanvangsgesprek en wacht niet tot het exitgesprek
Hoe langer je wacht met het openlijk vragen naar verbeteringen en ideeën hoe moelijker het wordt om een open en eerlijke relatie op te bouwen. Nieuwe medewerkers wordt vooral geleerd hoe ze zich het snelst kunnen aanpassen aan de cultuur van de organisatie. Veelal...
Van organisatie naar organiseren
Voor het hoofdkantoor van Albert Hein in Zaandam staat een standbeeld. Een huisvrouw die boodschappen doet. Het staat er niet voor niks. Het beeld heeft zelf een boodschap. Hier doen we het voor. De boodschap van het beeld gaat nog verder. Wanneer je vanuit diezelfde...
Wanneer groepsdenken het bedrijfsresultaat doet verslechteren of verbeteren
Groepsdenken versterkt vaak een sterke bedrijfscultuur. Toch kan de manier waarop dat groepsdenken tot stand komt tot grote verschillen leiden in resultaat. Dit kan positief maar ook negatief uitwerken. Velen zal deze stelling vreemd doen voorkomen. Immers...
Loslaten is het nieuwe in control zijn
Klinkt lekker, maar hoe werkt dat nou eigenlijk? Wie hier met oude controle beelden naar kijkt, kijkt door de bril van disciplineren en dresseren. Je wilt zien dat lijven doen wat jij wilt. Waar de geest zit, daar hou je je eigenlijk niet zo mee bezig. Dit doet mij...
Zorg dat je gele kanaries in je organisatie hebt!
Het staat stoer als leidinggevende om in je organisatie te roepen kom alleen met oplossingen en val me niet lastig met problemen. Het stimuleert het oplossend vermogen van de organisatie en het versnelt volgens velen de implementatie van de strategie. Toch zit er een...
De strategie achter de strategie is nog belangrijker dan de strategie zelf
Het klinkt misschien wat gratuit, maar een succesvolle strategie vraagt samenwerking. Samen met je eigen mensen je strategie bepalen en samen met je mensen de strategie uitvoeren. Doe je dat niet, dan gaat het niet werken. Als je het formuleren van de strategie...
Waarom krijgen veel organisaties de strategie niet geïmplementeerd?
Bedrijven geven erg veel geld uit aan het verbeteren van de betrokkenheid bij de strategie. Toch blijkt uit recent onderzoek dat slechts 13% van de medewerkers die betrokkenheid daadwerkelijk voelt. Vergeet niet dat achter het niet betrokken zijn van velen in de...
Waarom wordt het maximale rendement met trainees niet gemaakt?
Bij trainees denken we meestal aan vroegtijdig scouten van talent. De keerzijde is dat de recruiter op pad moet om stageplekken te regelen met kleine klussen en managers die bereid zijn hun schaarse tijd te investeren in jonkies die over een half jaar weer weg zijn....
Verwar macht niet met status
Zorg dat je een persoonsgebonden krediet opbouwt Het is belangrijk de macht en status te ontwarren die vaak in een adem worden genoemd. Macht heeft betrekking op het uitoefenen van controle en gezag; status heeft te maken met respect en bewondering. Als mensen op hun...
Wijsheid in besluitvorming is belangrijker dan kennis en planning
Dat is makkelijk gezegd. Het is lastig om de juiste afweging te maken als je niet zeker bent waar je je op baseert. Toch moeten we het belang van wetenschappelijke kennis niet overschatten. Er verandert te veel en het gaat te snel. Bestaande modellen kunnen nuttig...
Vier bekende vaardigheden die je anders toegepast succesvol maken in de 21ste eeuw
Communicatie Communicatie gaat over het delen van gedachten, vragen, ideeën en oplossingen. Het gaat hierbij nu veel meer om interactie. Vanwege het toenemend aantal manieren is het veel gemakkelijker en tegelijkertijd moeilijker om te communiceren. Technologie heeft...
Organiseer je lerend vermogen, hoe doe je dat
Vermogens worden meestal toegedicht aan mensen. We zijn nu op het punt gekomen dat ook organisaties over vermogens moeten beschikken. Organisaties moeten lerend vermogen hebben. Hoe kan dat nou? Leren is toch vooral mensenwerk. Structuren, processen en hiërarchie...
Voorkom blokkade van kennisdeling in uw organisatie
Scientia Potentia Est zegt u waarschijnlijk niets. Het is een uitspraak van Francis Bacon (1597) De zin betekent in het Nederlands 'Kennis is macht'. Deze uitspraak van lang geleden is jammer genoeg verkeerd geïnterpreteerd en heeft zich zo ontwikkeld, dat het...
Oplossend vermogen; ben je concurrent te snel af
Succes verandert voortdurend, en de manier waarop ook. Aan het eind van de vorige eeuw was het een optelsom van massaproductie, efficiency, kwaliteit, flexibel produceren en innovatie. De 21e eeuw gaat door met duurzaamheid en flexibel organiseren. Zijn we er...
Laat de luisteraars in een team vaker aan het woord
Herkent u de situatie van teams waarbij altijd dezelfde mensen binnen een team het woord voeren en de anderen meestal zwijgen? De kwaliteit van de zwijgers of beter gezegd ‘de luisteraars’ is vaak essentieel voor het succes van een team. Maar je moet de luisteraars...
Het gaat niet meer om kennis en ervaring maar ben je in staat de vraagstukken van morgen op te lossen!
In de komende 15 jaar zullen veel traditionele banen veranderen en verdwijnen. Dus als je morgen nog mee wilt doen zal je over fundamenteel andere skills moeten beschikken. Je moet in staat zijn om nieuwe omstandigheden snel te doorgronden en antwoorden te vinden die...
Gevoelens zijn niet onzichtbaar, managers zijn leesblind
Het is onder managers een hardnekkig beeld dat gevoelens en emoties onzichtbaar en onvoorspelbaar zijn. Dat je er geen grip op kunt krijgen. De management literatuur doet daar opgewekt aan mee en versterkt dit beeld. Het grappige is dat als we gevoelens afbeelden,...
Mindset van organisatie bepaalt falen of succes
Waar mensen samenwerken is altijd sprake van een bovenstroom en een onderstroom. Ze bestaan in iedere organisatie en hebben grote invloed op elkaar. De bovenstroom is het deel van de organisatie waar we alles formeel hebben geregeld. Het is de wereld van documenten,...
Er komt een einde aan het normaal van nu en dat vraagt om een andere strategische benadering en attitude van medewerkers maar hoe doe je dat
We zijn opgegroeid met een voorspelbare wereld. Daar hebben we onze organisaties op ingericht. We denken planmatig en kiezen veelal vanuit de behoudsgedachte voor het verbeteren van onze producten en diensten. Toch treden we een wereld binnen die niet volgens deze...
Iedereen praat over de digitale transformatie in bedrijven maar hoe krijg je het echt voor elkaar
Bij de digitale strategie zijn vijf aspecten essentieel Allereerst verandert de digitale wereld in de manier waarop we met de klant in contact staan en hoe we waarde kunnen creëren naar klanten. De concurrentie speelt zich niet meer veilig af tussen...
5 strategische, samenhangende vragen die je winnaar kunnen maken in de 21e eeuw
In het kort betekent strategie keuzes maken. Helaas definiëren veel ondernemingen de strategie vanuit de verkeerde invalshoek. Strategie moet je niet langer definiëren als een visie of het als een plan beschouwen. Een strategie is ook niet voorspelbaar op de lange...
Strategie in de 21e eeuw vergt een geheel andere benadering
Het plezier in je werk van de medewerker ontstaat als hij er energie voor heeft en plezier aan beleeft om resultaten te boeken. Dit komt het beste tot stand als hij dit samen met collega’s doet. Zo kun je elkaar inspireren en helpen. Een team levert veel meer...
Help! mijn medewerkers doen wat er gezegd wordt
Als je medewerkers doen wat hen gezegd wordt, moet je je dan geen zorgen maken? Immers de vraag is staan ze achter wat ze doen of doen ze het omdat het moet. Belangrijker nog, wordt er zo wel zichtbaar wat ze denken. Maar al te vaak denken ze betere manieren te weten...
Zelfmotivatie: zonder steun van elkaar geen kracht
Het plezier in je werk van de medewerker ontstaat als hij er energie voor heeft en plezier aan beleeft om resultaten te boeken. Dit komt het beste tot stand als hij dit samen met collega’s doet. Zo kun je elkaar inspireren en helpen. Een team levert veel meer...